U bent nu hier: Home / Interim / Change Management

Change management

Herkent u dit?

  • De klad komt in de productie;
  • Resultaten blijven achter;
  • Productie moet eigenlijk beter;
  • Geen tijd om nieuwe medewerkers in te leren;
  • Er worden veel fouten gemaakt;
  • Het aantrekken van nieuwe medewerkers is moeilijk;
  • Hoge belasting op het vaste personeel en uitval ontstaat;

 

... En door de complexheid van de situatie valt ook de productie manager uit met langdurige klachten.

En nu?

Dat is een uitdaging.

Niet alleen voor management en directie, maar ook voor alle medewerkers die wél beschikbaar zijn. De belasting op het overgebleven team wordt fors. Soms te groot. Spanningen groeien. Dat geeft onrust en onvrede. Snel ingrijpen en de rust terug krijgen is een must.

Met deze situatie kwam een klant bij mij. “kan jij me hierbij helpen?”.

Met deze situatie kwam een klant bij mij. “kan jij me hierbij helpen?”. We zijn begonnen met twee focus onderwerpen. Mensen en methode stonden hierbij centraal.

Na een korte periode van enkele dagen is er door mij als interim productie manager een plan opgesteld op hoofdlijnen. Dit plan is in overeenstemming met de planmanager gepresenteerd aan het team. We zijn begonnen met twee focus onderwerpen. Mensen en methode stonden hierbij centraal.

Voor het creëren van ruimte in de capaciteit is met het team samen bepaald welke taken het eenvoudigste aan te leren waren aan nieuwe medewerkers. Deze taken zijn op eenvoudige wijze uitgeschreven. De nieuwe en tijdelijke medewerkers werden kort maar intensief begeleid door de ervaren vak volwassenen.

In een parallel traject is er veel contact geweest met de zieke medewerkers. Gelukkig waren enkele zieke medewerkers weer snel aanwezig en kreeg de capaciteit een minder belangrijke rol. De ernstig zieke medewerkers zijn thuis bezocht wat als erg prettig werd ervaren. "Ook al ben je ziek het bedrijf houdt toch rekening met mij". We zoeken samen naar een oplossing voor de individuele omstandigheden.

Tijdens het verbeteren van de capaciteitsbehoefte kwam aan het licht dat er in de verschillende teams een andere manier van werken en rapporteren werd gehanteerd.

Met de invoering van een eenvoudig whiteboard werden in een vastgesteld ochtendoverleg enkele parameters van de productie besproken. Een korte historie van de afgelopen 24 uur en een vooruitblik op de aankomende 48 uur. Dit overleg vond plaats in de synergie met ondersteunende afdelingen. Het nieuwe systeem werd schoorvoetend geaccepteerd maar gaande weg ontdekte de medewerkers de waarde. Met enkele weken werd het productieresultaat met 30% verbeterd.

Het nieuwe systeem werd schoorvoetend geaccepteerd maar gaande weg ontdekte de medewerkers de waarde. Met enkele weken werd het productieresultaat met 30% verbeterd.

Doordat zowel de capaciteit en het productie resultaat een stuk minder onder druk stonden begonnen langzaam aan de werkomstandigheden weer te verbeteren. Er was meer rust en ruimte om ook  de bijzaken weer aandacht te geven. Het kraantje wat al jaren lekte werd gerepareerd. Het verplichte lopen van en naar voor een kwaliteitstest werd geëlimineerd in een gezamenlijke brainstorm sessie. Dit had een grote bijdrage in het werk plezier.

Wellicht herkent u dit of of waarschijnlijk een deel ervan. Dat is niet zo verwonderlijk. Met enige nuance zijn er bij elk bedrijf mogelijkheden tot verbeteren. Daarbij zijn medewerkers en  procedures de kern van de bedrijfsvoering. Veel van de verbetermethodieken zijn hierop gebaseerd.

Wanneer u ook een uitdaging heeft om de bedrijfsvoering te verbeteren komen we graag met u in contact. MIT helpt u deze uitdaging aan te gaan en klaar te zijn voor de toekomst.

Neem contact op
En samen kijken we hoe MIT u kan helpen